"Delenda est Carthago"

By Lorenx Supremus, in 'Latin Beginners', Jun 12, 2019.

1. We mentioned in class this sentence, Canton's, roman senator, written on my book.
    I understood that it means that Carthago should be destruct.
    Which is "delenda"'s form?
    Gregorius Textor likes this.
  2. Mafalda Civis Illustris

• Civis Illustris
    Gerundivum.
  3. So does that mean this ?
    Carthago is being destroyed.
    ???
  4. Bitmap Civis Illustris

• Civis Illustris
    No, it means "Carthage must be destroyed".
  5. So is the gerundivum used for that?
  6. Bitmap Civis Illustris

• Civis Illustris
    Not exclusively, but the gerundive in connection with a form of esse denotes a passive necessity (because more literally the phrase is 'Carthage is to be destroyed').
  7. Oh. Ok thank you!
    "Homo delendus" means "A men destroying" and "a men must destroy"?
  8. Pacifica grammaticissima

• Civis Illustris
    No, it means "a man to be destroyed", "a man who must be destroyed".
  9. So what is the difference between "Homo delendus" and "Homo est delendus" ?
  10. Pacifica grammaticissima

• Civis Illustris
    Basically, homo delendus means "a man to be destroyed" and homo est delendus means "a man is to be destroyed".

It's possible, however, to leave out est and still have it implied, so in some contexts homo delendus could mean the same as homo est delendus.
  11. [...]
    I'm sorry, but I am not an English speaker!
    I'll see this.
    Thank you !!
  12. Pacifica grammaticissima

• Civis Illustris
    J'ai vu sur ton profil que tu parles français. Si tu veux que j'explique quelque chose en français au lieu de l'anglais, si c'est plus facile pour toi, il suffit de demander. Il y a des gens ici qui parlent espagnol aussi, mais pas moi.
  13. Oh! Génial! Ben merci beaucoup! En effet j'amerai bien que tu m'explique cela en français.
  14. Pacifica grammaticissima

• Civis Illustris
    D'accord.

À la base, homo delendus veut dire "un homme devant être détruit", "un homme à détruire", "un homme qu'il faut détruire", et homo est delendus veut dire "un homme est devant être détruit", "un homme est à détruire", "un homme doit être détruit".

Cependant, il est possible en latin d'omettre est tout en le sous-entendant, donc, dans certains contextes, homo delendus peut vouloir dire la même chose que homo est delendus.
    Lorenx Supremus and Bitmap like this.
  15. Ah! Ok, j'ai compris! Merci beaucoup!
    Multas gratias te ago! :D
  16. Pacifica grammaticissima

• Civis Illustris
    *multas gratias tibi ago

De rien. :)
  17. Oui... Je sais, maisje fais toujours la faute, car en espagnol c'est comme ça... :doh:
    Merci ! ;)
  18. Gregorius Textor Active Member

Which, in English, is called the gerundive, or the future passive participle. I know, Lorenx Supremus prefers French, but since the conversation began in English, it is worth mentioning.
  19. Gregorius Textor Active Member

Canton ---> Cato the Elder (Cato Maior), Marcus Porcius Cato

Share This Page

Our Latin forum is a community for discussion of all topics relating to Latin language, ancient and medieval world.

Latin Boards on this Forum:

English to Latin, Latin to English translation, general Latin language, Latin grammar, Latine loquere, ancient and medieval world links.